Broeierig

Het had zomaar gekund, de spelers geloofden er in en de coaches hadden het tankje met zelfvertrouwen tot de laatste druppel uitgelepeld. En waarom ook niet? Een stunt in de ouverture is natuurlijk een lekker begin, zeker als je in de hoofdklasse speelt, zoals Vitesse nu voor de tweede keer meemaakt.

Nieuwerkerk uit, het is meer dan 10 jaar geleden dat beide ploegen elkaar in competitie verband troffen. Nieuwerkerk speelde altijd hoger, ongrijpbaar hoger, maar Vitesse klom op en speelt nu gewoon ook hoofdklasse; een status waaraan de Barendrechters nog wel moeten wennen. En precies dat maakte misschien wel het verschil op deze broeierige zaterdag in september.

Rebounds

De openingsfase was voor de gasten. Vitesse kwam fris en brutaal uit de startblokken, had al snel de 0-1 moeten maken uit een listige vrije bal, maar kwam kort daarop wel op 1-2 door een mooi schot van Thomas Aulman, de jonge puntspeler die de overstap uit het tweede heeft gemaakt. Vitesse had in deze fase ook veel rebounds, vooral verdedigend, waardoor Nieuwerkerk geen vuist kon maken. De thuisploeg onderkende vooraf al dat Vitesse wellicht de lastigste horde was in deze klasse, want men had de sterkste basis 8 in het veld gezet. Na 10 minuten was het achttal warmgedraaid en betaalde al het talent op het veld zich uit. Nieuwerkerk zette even aan en stond na ruim 20 minuten zomaar op 8-4. Op papier wat geflatteerd misschien en zeker onnodig vanuit Barendrechtse bril, maar het liet ook de klasse zien van de thuisploeg. Vitesse was lang niet altijd scherp in de korfzone en daar maakte Nieuwerkerk dodelijk doeltreffend gebruik van. Het jarenlang op hoog niveau korfballen maakte dat Vitesse een lesje kreeg in scherp zijn en direct afronden.

Kneepjes

Bij rust was het 11-4, kon Vitesse de wonden likken en hing er een vervelende tweede helft in de zwoele lucht. Dat die er niet kwam, was dan weer wel de verdienste van Vitesse. Tamara Nijssen had precies 12 seconden nodig om de 11-5 op het bord te zetten; een teken dat Vitesse zich nog niet gewonnen gaf. Sterker nog, de Barendrechters speelden best behoorlijk korfbal, zeker tegen een tegenstander die met hoge druk verdedigde, fysiek vaak de meerdere was en de kneepjes van het topkorfbal intussen wel kende.

Momentum

Toch kwam Vitesse op 5 punten en dit was de fase waarin de weg naar meer open lag. Nieuwerkerk verslapte, de blauwe scoringsmachine haperde en de gasten hadden dit moment moeten grijpen om echt binnen schootsafstand te komen. Helaas ontbrak daarvoor de rust, het momentum en een beetje geluk, zodat het nooit meer een echte wedstrijd werd. Vitesse bleef wel prima haar taken uitvoeren en scoorde regelmatig mee. Het werd uiteindelijk 20-14 voor de thuisploeg, zodat de fase in het tweede deel van de eerste helft uiteindelijk beslissend bleek.

De zege van Nieuwerkerk was verdiend, dat zeker. Maar Vitesse bleef in de wedstrijd, “won” de tweede helft en kan met vertrouwen naar de volgende wedstrijd toewerken. Zaterdag 14 september komt Kinderdijk naar De Bongerd. De wedstrijd begint om 15.45 uur.