De korfballers van Vitesse handhaafden zich afgelopen zaterdag in de veldhoofdklasse door met 17-12 het Leidse Pernix te verslaan. Het was de kers op de taart die de jubilerende Barendrechtse vereniging zo graag als verjaardagscadeau wilde. Tegenstander Pernix kreeg geen voet aan het kunstgras en de vele toeschouwers zagen Vitesse heersen vanaf de eerste minuut.

Niet dat Vitesse direct uitliep, de start was stroef te noemen. Door een vrije bal en een strafworp van Anne Luijendijk stond er na twaalf minuten een stand van 2-0 op het bord. Het eerste verdedigingsvak stond als een huis en dat gaf rust en vertrouwen. Wellicht dat de thuisploeg toch wel enigszins onder de indruk was van de ambiance. Veel leden en oud-leden hadden de weg naar Sportpark De Bongerd gevonden, de drukte betekende misschien wel dat we kunnen spreken van de best bezochte thuiswedstrijd van Vitesse in de geschiedenis.

De ploegen gingen rusten bij een stand van 8-5. De Barendrechtse voorsprong bleef in tact door enkele zeer fraaie treffers waar het publiek de handen voor op elkaar kreeg. In het laatste kwartier nam de voorsprong zelfs geruststellende vormen aan en was de ontspanning van de gezichten te lezen. Tijd voor de publiekswissels in de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. Bij Vitesse 2 zwaaide het kind van de club, Yerman van Genderen, na vele jaren trouwe dienst op een prachtige manier af. Mandy Biesbroek, die voor het eerst na de zaal in de basis startte na blessureleed, mocht ruim tien minuten voor tijd de bloemen in ontvangst nemen. Zij stopt na een prachtige korfballoopbaan. Haar vervangster Demi Nugteren-van Herwaarden pikte gelijk een doelpunt mee. Voorlopig haar laatste, want de speelster die zich dit seizoen een aanwinst heeft getoond bij Vitesse gaat noodgedwongen even stoppen vanwege haar zwangerschap. Tamara Nijssen loste haar in de slotfase af. Het eindigde uiteindelijk in een fraaie 17-12. Handhaven op deze jubileumdag, het droomscenario kwam uit.

Er was Vitesse veel aan gelegen om op deze dag de handhaving veilig te stellen. Al voor aanvang van de wedstrijd was duidelijk dat Pernix veilig was, aangezien Die Haghe VEO ruim had geklopt. De kampioensvlag werd zo voor de tweede keer dit seizoen gehesen in Den Haag. Een verdiende titel voor de beste ploeg in deze klasse en reken maar dat Die Haghe volgend seizoen in de Ereklasse van zich laat horen.

Voor Vitesse betekende het dat na het kampioenschap in de overgangsklasse dit najaar de volgende doelstelling ook werd behaald. Handhaving in de hoofdklasse is bijzonder knap en omdat Vitesse 2 vorige week al de handhaving in de reserve hoofdklasse veiligstelde kunnen we spreken van een bijzonder succesvol seizoen voor de selectie. De tweede plaats achter Die Haghe lonkt zelfs nog. Zaterdag sluit Vitesse 1 af bij degradant VEO. Ook een bijzondere wedstrijd aangezien het de laatste onder leiding van de coaches Niels Molendijk en Ronald Berrevoets is. De twee trainers verdienen simpelweg een mooi afscheid.

Voor meer foto’s Vitesse 1 – Pernix 1, klik hier.
Voor meer foto’s Vitesse 2 – TOP 2, klik hier.