Voorbeschouwing

Wat leefde de wedstrijd enorm bij iedereen die Vitesse een warm hart toedraagt. Vitesse 2 kon tegen naaste concurrent Die Haghe 2 een historisch hoogtepunt bereiken in de sportanalen van Vitesse. Het ticket naar de reserve hoofdklasse lag klaar. Een punt halen was voldoende om boven de zwart-gele Hagenezen te blijven in de stand van de zaalcompetitie van de reserve Overgangsklasse. Op zich was het al een memorabel seizoen met veel wedstrijden die maar net aan gewonnen werden, maar ze werden wel gewonnen. En zo kon het dus gebeuren dat door een gelijkspel te halen, of nog beter winst, de titel een feit was.
Een heuse door BMS Forwarding gesponsorde supportersbus vervoerde een  flink aantal extra toeschouwers naar het prachtige sportcomplex in het Haagse Zuiderpark waar het vak van de Vitesse supporters zeer goed gevuld was. Zou het dan echt gaan gebeuren ?

De wedstrijd zelf

Zoals wel vaker bij dit soort wedstrijden stond iedereen strak van de zenuwen. In de beginfase werd er weinig gescoord en dan ook nog eens om en om, waardoor beide ploegen geen afstand van elkaar konden nemen. Ondanks veel schotpogingen werd het scorebord maar niet in beweging gebracht. Die Haghe 2 is de ploeg die het eerst een twee punten voorsprong pakt (7-5) maar in het snelle hedendaagse korfbal zegt dat helemaal niets. Een 9-8 ruststand laat zien dat beide ploegen elkaar bijna tot niets ontlopen.  Bij 11-13 is het voor het eerst dat Vitesse de twee punten voorsprong pakt. En het wordt zelfs 14-16 met nog zeven minuten op de klok.  Een sterke wissel aan Die Haghe kant laat de wedstrijd kantelen in Haags voordeel. Waar Vitesse het momentum had om door te drukken is het juiste de tegenstander die ineens veel meer de rebound heeft en daardoor ook tot meer schotpogingen kan komen. Die leiden al snel tot resultaat en het is erop en erover. Vitesse 2 komt niet meer tot een fatsoenlijke aanval en al snel is het verschil drie punten (20-17).  Er rest dan te weinig tijd om er een gelijkspel uit te slepen, waardoor titelaspiraties van de Vitesse reserves in het zicht van de haven stranden.

Vitesse 1 maatje te klein voor Die Haghe 1

De door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde Barendrechtse korfballers moesten het in hen laatste zaalwedstrijd opnemen tegen ongeslagen kampioen Die Haghe 1.  Met die wetenschap werd er ook gespeeld, want in het begin was al snel duidelijk dat het schotpercentage van Die Hage veel hoger lag dan die van Vitesse en ook de beleving was een stuk minder vergeleken met andere wedstrijden waar de tegenstand toch iets minder was.  Vitesse werd op alle fronten afgetroefd  en kon af en toe aardig weerstand bieden maar niet genoeg om een 32-15 nederlaag te voorkomen. Opvallend was het debuut van Devi Jhinkoe-Rai  in de basis acht en zij deed het zeer verdienstelijk, want spelen tegen oud-international Celeste Split is best een uitdaging.
Vitesse had zeker goede momenten maar alles bij elkaar was het onvoldoende om het de uitstekend spelende Haagse ploeg ook maar enigszins lastig te maken.  Die Haghe is een terechte kampioen en Vitesse heeft een uitstekend seizoen gespeeld door ook volgend jaar in de zaal op Overgangsklasse niveau te mogen acteren.

Voor meer foto’s van Die Haghe 2 – Vitesse 2: Klik Hier.